Meditation sætter skub i din rejse indad, og du vil kunne mærke en indre ro, du måske ikke har mærket i mange år. At meditere i naturen, et sted hvor du føler dig tryg og ikke bliver forstyrret, er en særlig luksus man kan blive helt afhængig af.

Meditation er egentlig bare at sidde med sig selv, det er ikke en anstrengelse, det er nærmere en hengivelse. Mediterer du i 15 minutter en eller to gange om dagen, vil det påvirke hele din dag - du vil lettere kunne mærke dig selv, og de indsigter, du søger, vil komme fra hjertet snarere end fra hovedet. Du vil sikkert også være mindre irritabel og rastløs.

I starten kan det være en hjælp at have en guidet meditation, som du kan følge – de kan fx downloades eller købes på nettet. Nogle tror, at meditation handler om ikke at tænke – men det handler nu snarere om at træne sig i at iagttage sig selv og sine tanker. For vi tænker jo nærmest hele tiden! Hver gang, du opdager dit tankemylder, er der en vågen del af dig, der iagttager dig selv – og så mediterer du.

Efter meditationen vil du sikkert føle dig hjemme i dig selv og fredfyldt.

Find et sted, hvor du kan sidde – enten ret op og ned, med fødderne i jorden eller i skrædderstilling. Det skal være rart, måske på en pude eller noget andet blødt, og tag et tæppe eller en sovepose med, så du kan holde varmen. Ryggen skal være oprejst, men afslappet. Det er vigtigt for, at energien kan flyde frit, at du er rank og ikke hænger alt for meget.

Nu kan du enten tænde for din guidede meditation eller lave denne hjertemeditation:

Luk øjnene. Lad opmærksomheden finde ind lige midt på brystkassen, ud for dit hjerte. Træk vejret gennem næsen ned til hjerteområdet, og mærk luftstrømmen komme ud af næsen igen. Mærk hjertet, hvordan er der? Varmt, koldt, blødt eller nogethelt andet? Kommer der tanker, observerer du dem bare og lader dem glide videre, som skyer på himlen. Og vend så opmærksomheden tilbage til hjertet. Her sidder du så længe, du har lyst til, og mærker åndedrætog hjerte. Stil evt. et ur til at ringe efter et stykke tid, fx et kvarter.Når uret ringer, så bliv siddende lidt og mærk din tilstand.

Åbn øjnene, og vend dig langsomt udad igen, hvis du da har lyst til det.